Kender du også til den lille sult der kommer når du er presset, eller du synes du har gjort dig ”fortjent” til noget rart. Når trangen til chokolade, kage eller chips bliver overvældende.
Det sker måske også når du er sur, trist eller stresset. Mad kan være trøst, hygge eller belønning. Kort sagt, fodrer du dine følelser med mad?

Mange er ikke bevidste om at de gør det, andre skjuler det. Men fælles for alle er, at mens det står på, får man en følelse af øjeblikkelig tilfredsstillelse og tryghed.Desværre er følelsen kun kortvarig, og konsekvenserne mærkbare. Den dårlige samvittighed, overvægt og dårlige selvværd, melder ubarmhjertigt sin ankomst, før eller siden.

Men du kan, med lidt opmærksomhed og planlægning, komme din trøstespisning til livs. Sørg først og fremmest for at passe dine faste måltider. Glem ikke mellemmåltiderne. Lidt sund snack bestående af f.eks. frugt, grønt, nødder eller et stykke groft knækbrød, er nemt at have med. På den måde holder du dit blodsukker stabilt i løbet af dagen, og den overvældende og pludselig trang til sukker holdes på afstand.

Du kan begynde at ændre din adfærd, ved at være bevidst omkring de følelser du har når du spiser. Mærk godt efter når trangen til en plade chokolade eller en pose chips melder sin ankomst. Er du virkelig sulten? Eller er det noget helt andet, der giver dig lyst til at spise. Hvilke følelser har du i det øjeblik? Er du trist eller træt, er det kedsomhed eller måske noget helt andet.

Tag kontrol

Beslut dig for at tage kontrollen over din trøstespisning NU. Du kan først og fremmest mindske risikoen for at falde i, ved at sørge for, at der ikke er nogen af de fødevarer der frister dig i nærheden. Du skal lære at sige nej tak, både til dig selv, men også til andre. Det kan være svært hvis man er på en arbejdsplads, hvor kutymen er, at man skal have kage til kaffen hver eftermiddag. Eller det er indgroet vaner i familien, at der altid serveres kage og søde sager. Meld klart ud til dine kollegaer og din familie, forklar hvorfor du siger nej tak, det vil skabe forståelse. Er du en af dem som spiser når du er alene, og i det skjulte, bør du finde nogen du kan betro dig til om dit problem. Vær åben.
Det kan tage tid at komme af med de dårlige vaner, og du vil muligvis falde i et par gange. Men opgiv ikke. Involver gerne dine nærmeste, de kan hjælpe dig med at fastholde dine nye gode vaner. Måske kan i være nogle stykker der støtter hinanden i bestræbelserne om at bekæmpe trøstspisning, og starte en sundere livsstil.

Mærk godt efter den positive følelse du får, når du kan sige nej, når det er lykkes dig at holde igen. Den følelse skal være med til at holde dig fast i din beslutning fremover.

Bliver problemet for stort

Trøstespisning kan udvikle sig til en decideret spiseforstyrrelse. Hvis maden begynder at fylde for meget i dit liv, i en grad hvor det tager overhånd, og du ikke kan styre det selv. Kan du søge professionel hjælp.
Der er mange muligheder, du kan evt. tage en snak med din læge om hvilke muligheder der er for professionel hjælp.

Du kan kontakte en kostvejleder eller tilsvarende med en faglig baggrund der giver mulighed for at yde den rette støtte og vejledning. Du kan også kontakte Landsforeningen mod spiseforstyrrelse og selvskade, der yder en omfattende rådgivning om spiseforstyrrelser. Find dem på lmsnyt.dk, de har også anonym telefonrådgivning.
Uanset hvilken årsag du har for at trøstespise, er det vigtigt at slutte fred med den og rumme den frem for at forsøge spise den væk. Kan du ikke selv komme din trøstespisning til livs, så bed om hjælp.

 

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vi udsender med jævne mellemrum spændende nyt til dig.