Søvn er vigtig for kroppen. De fleste voksne har brug for ca. 7 timers søvn, unge 8-9 timer, og mindre børn afhængig af alder, noget mere.

Søvn har en helbredende, forebyggende og genopbyggende funktion på rigtigt mange områder. Under søvn produceres forskellige hormoner, der medvirker til hjernens og kroppens genopbygning. Faktisk har søvnen en ganske afgørende betydning for vores immunforsvar. Derudover påvirkes både hukommelse og indlæringsevne, hvis vi får for lidt søvn.

For lidt søvn øger vægten

Det er måske meget sagt at man kan sove sig slank. Men når vi sover, reducerer kroppen mængden af stresshormonet kortisol, der er et hormon, som styrer vores appetit. Det vil sige, at søvnen er med til at regulere vores appetit. Mon ikke de fleste kender til, at overspise når man er træt. Og at man ligefrem kan forveksle træthed med sult.

Ud over at regulerer appetitten, øger kroppen også omsætningen af fedt og sukker om natten. Så hvis du er bevidst om din vægt, bør du måske tænke på at få nok søvn.

Søvn og depression

En undersøgelse af forskere fra Bergen og University of California har vist, at jo mindre unge sover grundet søvnbesvær, jo større er risikoen for at blive deprimeret. Faktisk 5 gange større end andre hvis de ikke får de anbefalede 8-9 timer. Man må formode at det gælder for alle aldre. Mon ikke de fleste kan nikke genkendende til, at humøret påvirkes, når vi har fået for lidt søvn. Man bliver kort for hovedet, og overskuddet er lige nul. Har man søvnmangle over en længere periode, kan vi altså risikere større konsekvenser for vores psykiske helbred.

Brug soveværelset med omtanke

Du kan selv være med til at skabe de rigtige rammer for en god søvn. Sørg for at passe din sengetid. Du skal gå i seng på nogenlunde samme tidspunkt hver nat. Sørg for at der er ro, mørkt og køligt der hvor du sover, og at din madras passer til dig, så du kan ligge godt.

Undgå mad, tv, pc og telefon i dit soveværelse. Dit soveværelse skal kun bruges til søvn og seksuel aktivitet. Dårlige vaner i soveværelset kan være skyld i forringet søvn. Tænk desuden over dine alkohol vaner, som også kan have en indflydelse på kvaliteten af din søvn.

Der kan naturligvis være flere årsager til søvnforstyrrelser. Sygdom og stress kan også have indflydelse på din søvn. Er problemet stort bør man kontakte egen læge.

 

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vi udsender med jævne mellemrum spændende nyt til dig.